Spara eller bokföra
När din leverantörsfaktura är klar avslutar du med att klicka på Spara eller Bokföra längst ner i fakturainmatningsvyn. För att kunna skicka en faktura för betalning utan att bokföra den behöver du aktivera denna möjlighet under inställningarna för attestering.
Dina leverantörsfakturor betalas alltid enligt de betalsätt du har ställt in.
Olika sätt att betala en leverantörsfaktura
I Briox kan du betala dina leverantörsfakturor på tre olika sätt:
-
Online: Om du har en online bankkoppling kan du skicka dina fakturor direkt till banken för betalning från leverantörsfakturalistan. Dina fakturor kommer då att markeras som under betalning. När ditt kontoutdrag automatiskt importeras till Briox Bank kan du stämma av dem som betalda.
-
Fil: Välj leverantörsfakturor som du vill betala i leverantörsfakturalistan och skapa en fil som du kan ladda upp på din bank. Dina fakturor kommer då att markeras som under betalning. När ditt kontoutdrag finns tillgängligt kan du importera det till Briox Bank och stämma av dina fakturor som betalda.
- Manuell: Slutligen kan du skriva ut en betalningslista och betala fakturorna i din internetbank och sedan registrera betalningen av fakturorna manuellt i Briox. Detta kan göras direkt i fakturan eller som en masshantering i någon av leverantörsfakturavyer.
Skicka betalningar / skapa betalningsfiler
Om du har öppna fakturor i Leverantörsfaktura - Leverantörsfaktura kan du filtrera listan genom att välja Redo för betalning:
Sedan kan du välja de fakturorna du vill betala från listan. När du valt dem syns knappen Skicka Online Betalning / Skapa betalningsfil nere på sidan. Knappens namn beror på vilken betalrutin du har ställt in för ditt förvalda betalsätt.
OBS! Med SEPA betalningar måste både IBAN och BIC finnas i registret för alla leverantörer. Om denna information saknas kommer banken neka betalningsfilen. Därför rekommenderar vi att du aktiverar IBAN och BIC som synliga kolumner i listan över leverantörsfakturor så att du enkelt kan se att du har denna informationen för alla leverantörer vars fakturor du planerar betala:
Genom att klicka på knappen Skicka online betalning / Skapa betalningsfil tar du dig till stället där betalningsfilen skickas från/skapas. Ifall du inte vill inkludera en eller flera av fakturorna till betalningen kan du avmarkera dem från listan. Innan du skickar betalningsmaterialet kan du ändra betalningsdatum och beloppen som betalas. Beloppet som föreslås är det öppna beloppet enligt huvudboken. Som standard föreslås fakturans förfallodatum som betalningsdatum om det inte redan har passerats, då erbjuds dagens datum. Längst ner på sidan kan du specificera vilket betalsätt du vill använda när du skickar betalmaterialet, alternativt vilket betalsätt du vill skapa betalfilen för:
När betalningarna har skickats till banken hittar du dem markerade i blått i listan Pågående betalningar.
De försvinner automatiskt därifrån när de markeras som betalda under bank eller om du återställer dem manuellt.
Läs mer om:
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.