Innan du kan börja arbeta med en kunds bokföring via klienthanteraren är det viktigt att du ställer in vem på redovisningsbyrån som kommer att göra vad, speciellt om flera konsulter kommer att arbeta med klientdatabaser via klienthanteraren.
- Gå till Inställningar - Användare & Licenser.
- Här visas systemadministratören som är den första användaren som registrerades i programmet (vid inköpstillfället). Om du loggar in vid ett senare tillfälle kan det finnas fler användare i systemet.
Systemadministratören har automatiskt fullständig behörighet i alla program och är den enda som kan lägga till nya användare och även bestämma vilken behörighet övriga användare ska ha i de olika programmen. - Klicka på användaren för att få fram fliken Redigera användare.
Under Behörighet för visas de program och programfunktioner som användaren har behörighet i. För tillfället koncentrerar vi oss på Administration och fliken Behörighet Klienthanterare. Se nedan.
Om du arbetar ensam som revisor bör du lämna inställningarna som de är. Du är systemadministratör (inställt under Administration) och har fullständig behörighet i alla program. Du kan se din behörighet under Behörighet Klienthanterare där allt är förvalt.
Om ni är flera revisorer/konsulter som arbetar tillsammans kanske du vill dela upp uppgifterna. Här ser du att olika behörigheter under klienthanteraren är indelade i två grupper.
Företag: Behörigheter för företag har att göra med registrering av och arbete med företag/klienter i den egna databasen (fortsättningsvis kallad byrådatabas) i klienthanteraren.
Klientdatabaser: Behörigheter för klientdatabaser har att göra med skapande av och arbete i klientdatabaser via klienthanteraren. För en revisor som bara ska sköta bokföringen för sin klient räcker det till exempel att kryssrutan Logga in till klientdatabas markeras (och ingenting i blocket Administration). Se nedan.
Om du snabbt vill ställa in Briox Klienthanterare och din klientdatabas utan att stöta på några problem längs vägen rekommenderar vi att du anger dig som systemadministratör i byrådatabasen.
Den användare som är programadministratör kan bestämma vilken behörighet övriga användare ska ha i de program som han/hon är administratör för. Programadministratören har automatiskt fullständig behörighet i de program som han eller hon är administratör i, men programadministratören kan inte lägga till nya användare.
Behörigheter kan alltid ändras i efterhand, men en person måste alltid stå angiven som systemadministratör och ha fullständig behörighet i databasen.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.