Utöka din påminnelsehantering med Inkassohantering
Läs här hur du hur du ställer in din påminnelsehantering i Briox.
- Välj Fakturering - Påminnelser
- Skicka din påminnelse som vanligt. Minst 1 påminnelse måste skickas till kunden innan fakturor kan skickas till inkasso. Läs här hur du skapar en påminnelse.
- När du har skickat alla påminnelser kommer fakturan automatiskt synas i filtret: Redo för inkasso
- Välj de fakturor du vill Skicka till inkasso och klicka på knappen med samma namn längst ner på skärmen. Ditt inkassosystem kan få dessa fakturor via API: et Obs! Om du inte har en integrationspartner får endast fakturan rätt status och du måste skicka fakturan till inkasso manuellt.
- Om du arbetar manuellt kan du skriva ut en lista över de fakturor du vill skicka till inkasso genom att klicka på knappen Förhandsgranska för att få en pdf med alla fakturor. Sedan kan du använda knappen Skicka till inkasso för att uppdatera statusen på fakturorna.
- Välj filtret Skickad till inkasso
-
De fakturor du just har skickat har statusen Pågående.
-
Du kan återställa skicka till inkasso för både för fakturor som har status: Pågående eller Mottagna. Så här återställer du en faktura:
1. Välj filter Skickad till inkasso
2. Välj de fakturor som ska återställas
3. Klicka på knappen Ta bort från inkasso längst ner på skärmen
4. Fakturorna återställer statusen till förfallen till påminnelse och visas när det filtret är valt.Obs: Om du återkalla en faktura som har status: Pågående måste du kontakta inkassoföretaget eftersom återkallningen endast påverkar fakturans status i Briox. När du återkalla en sådan faktura får du ett meddelande om att du måste kontakta ditt inkassoföretag för att informera dem om att du inte vill att de ska fortsätta processen.
- Inkassosystemet samlar in fakturan via API och skickar tillbaka en bekräftelse till Briox-systemet så att vi vet att Inkassosystemet har tagit hand om fakturan. Status på fakturan blir då Mottagen.
- För att underlätta identifiering av fakturor som har skickats till inkasso när du bearbetar dina betalningar i Briox, tänds ikonen "dokument" i olika färger beroende på vilken status dokumentet har.
Statuserna på dokumentet:
Transparent - ej utskriven
Vit - utskriven
Svart - utförd påminnelse
Gul - Skicka till inkasso
Grönt - Accepterat av inkassotjänst
Se nedan status under Bank hur det kan se ut. - Du kan följa statusen i de olika fakturalistorna:
under Fakturering - Kundfakturor
under Fakturering - Inbetalningar
under Banking - Behandla Transatktioner - När fakturan markeras som betald försvinner fakturan från inkassoarbetsflödet.
- Det normala arbetsflödet är att kunden betalar till inkassoföretag som i sin tur betalar dig. Om din kund råkar betala dig direkt måste du lösa detta tillsammans med ditt inkassoföretag.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.