Innan du börjar använda funktionen för att skicka påminnelser till dina kunder, så är det ett par inställningar som ska göras.
- Gå till Inställningar – Fakturering och välj Påminnelser.
- Fyll i Antal dagar från förfallodatum. Du anger hur många dagar det ska ha gått efter att fakturan förfallit till betalning, innan påminnelsefaktura ska kunna skrivas ut.
- Fyll i Antal dagar mellan påminnelser. Här anger du hur många dagar det ska gå tills nästa påminnelse ska skrivas ut (om du vill skicka mer än en påminnelse).
- Fyll i Antal påminnelser. Här anger du hur många påminnelsefakturor du vill kunna skicka till dina kunder. Max. antal är 9 st.
- Skriv in ett belopp i fältet Påminnelseavgift om du vill att en påminnelseavgift ska läggas på fakturabeloppet. Om du skickar mer än en påminnelse läggs detta belopp på ackumulerat för varje påminnelse som skickas.
- Fyll i namn i fältet Vår referens. Här anger du den referens som ska anges för påminnelsefakturor. Om du inte anger något namn här hämtas referensen från kundregistret.
- Längst ner visas så många textrutor som du har angivit i Antal påminnelser. Skriv in valfri text per påminnelse i rutorna. Denna text skrivs sedan ut längst ner på påminnelsefakturorna nummer 1, nummer 2 osv. När du har angett dina inställningar, klickar du på knappen Spara.
- Gå till Register - Kontoplan - Förvalda konton och ange kontonummer för Påminnelseavgift (under Försäljning) och Dröjsmålsränta (under Övriga), om du kommer använda dig av dessa. Klicka på Spara när du är klar.
- För att kunna skicka påminnelser via e-post måste du ange användarnamn, användaradress, ämne och text under Inställningar - Inköpsorder/Fakturering/Kundorder - E-postdokument.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.