I Briox du har möjlighet att ändra bokförda leverantörsfakturor.
För att ge en användare behörighet för att ändra bokförda leverantörsfakturor går du till Admin - Användare och klickar sedan på ikonen Redigera rättigheter för användaren i fråga.
Se nedan.
Under Bokföring klicka i boxen framför Ändra bokförda leverantörsfakturor
Om du behöver göra ändringar efter att fakturan har bokförts, gör du det genom att bara klicka på fakturan och ändrar på informationen som du tidigare hade angett på fakturan.
Om du till exempel behöver ändra leverantör skriver du namnet eller klickar på urvalsknappen för att hämta en annan leverantör från registret. Om du behöver ändra summan klickar du bara på siffran och skriver i rätt belopp.
När du har gjort alla nödvändiga ändringar klickar du bara på Uppdatera längst ner på skärmen. Du får ett meddelande om att leverantörsfakturan har bokförts.
Spåra ändringar:
Alla ändringar du har gjort kommer att återspeglas i verifikationen. Du kan se verifikationen genom att klicka på länken i fakturahuvudet.
Ändringen i leverantörsfakturan såväl som ändringen som automatiskt genereras i verifikatet (om så är fallet) loggas i vår aktivitetslogg.
För att se dem gå till Rapporter - Behandlingshistorik:
Ändringarna av leverantörsfaktura hittas under: Faktura (spara bokför)
Medan de som genereras i verifikatet hittas under: Verifikat (ändring)
Se exempel nedan:
Observera!
Du kan inte ändra en leverantörsfaktura i följande fall:
- Om användaren inte har rätt behörighet
- Om faktura verifikationen ingår i en inlämnad momsrapport
- Om fakturan är slutbetald
- Om fakturan är delbetald
- Om fakturan är periodiserad
- Om fakturan verifikationen innehåller ett konto som är låst under den perioden
- Om fakturan är markulerad
- Om fakturagodkännande är aktiverat och fakturan har godkänts
I dessa fall behöver du skapa en kreditfaktura för att fakturan ska bli rätt.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.