Med Briox E-faktura kan du
- Skicka elektroniska fakturor direkt till dina kunders ekonomisystem via EDI.
- Skicka kundfakturor till utskriftstjänsten.
Om din kund inte kan ta emot din e-faktura, skickas din kundfaktura automatiskt till utskriftstjänsten, som skriver ut och skickar dina fakturor åt dig.
För att du ska kunna skicka elektroniska kundfakturor och använda utskriftstjänsten måste du ha tjänsten Briox e-faktura aktiverad.
Obs!
Innan du aktiverar tjänsten är det väldigt viktigt att du har fyllt i samtliga obligatoriska uppgifter under Inställningar - Företagsinställningar - Företagsinformation. Obligatoriska fält är: företagsnamn, adress 1, postnr/ort, land, telefon, kontakt förnamn och efternamn, FO-nr., bankkontonr. eller IBAN/BIC samt e-post och momsnummer.
Aktivera funktionen på följande sätt
- För att kunna aktivera tjänsten måste du vara programadministratör. Du kan kontrollera inställningen under Admin - Användare. Välj en användare och klicka på högersida av listan eller pen ikonen på högersida. Behörighets fönster öppnas.
- Aktivera funktionen under Inställningar - Fakturering - E-faktura genom att dra de gröna knapparna till höger.
- Under Fakturering - Kundfakturor – Skapa kundfaktura, skapa fakturan du vill skicka som e-faktura. Välj sedan Elektronisk faktura som Åtgärd längst ner på sidan. Klicka sedan på Skicka.
- Klicka OK i informationsfönstret för att bekräfta att du vill skicka fakturan nu. Ett nytt informationsfönster bekräftar att du har lyckats skicka e-fakturan.
- En E-faktura adress krävs för att kunna skicka eller ta emot elektroniska dokument. Syftet med fältet är att identifiera dig som avsändare när du skickar elektroniska fakturor. Din E-faktura adress är den elektroniska versionen av din faktureringsadress. De kan se den under Inställningar - Fakturering - E-faktura.
Det är APIX (vår e-faktura tjänsteleverantör) som genererar e fakturaadressen. Den komponeras av 0037+Företagets FO-nummer+614.
E-fakturaadressen brukar dyka upp med detsamma men kan ta upp till 24 timmar.
Obs: Om du vill informera dina kunder att du kan skicka och ta emot e-fakturor så kan du informera dem genom att lägga till det i en fakturatext. - På samtliga kunder i registret under Register - Kunder - (Välj kund) - Leveransalternativ för dokument kommer nu Utskriftstjänst automatiskt att vara förvald. Om någon av dina kunder mottar fakturan på annat sätt (inte med e-fakturering eller utskriftstjänst), kan du välja rätt alternativ i rullgardinsmenyn under Leveranssätt. Se nedan.
- Fyll i fältet E-fakturaadress med uppgifterna din kund ger dig.
När e-fakturering är aktiverad kan du genast börja skicka dina kundfakturor som e-fakturor. -
Eftersom det blir allt vanligare att samma (Kund) e-fakturaadress är registrerad hos flera operatörer har vi lagt till möjligheten att lägga till operatörens ID i kundregistret. Denna inställning kommer att skriva över Apix automatisk adressering och skicka e-fakturan till operatören vars operatörs-ID du har angett.
Det är valfritt att ange operatörs-ID i Briox.
Obs!
Om du behöver skicka en e-fakturor till privatkunder, vänligen läs avsnittet Skicka e-fakturor till privatkunder (B2C).
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.