Allmänt
Saldobeskedsrapporten gör det möjligt för dig att automatiskt skicka ett dokument, till både dina klienter och leverantörer, för att komma överens om er ömsesidiga skuld när som helst.
Det förfallna beloppet som presenteras i rapporten är hämtat från kund- och leverantörsreskontralista.
Om förskottsbetalningar bokas på en kund, kommer rapporten att visa förskottsbetalningarna som en separat rad och en total skuld minus eventuella förskottsbetalningar kommer att visas.
Rapporten kommer att visa skulder i fakturans valuta och kommer inte att omvandla valuta. När vi hanterar olika valutor kommer vi att presentera en tabell för varje valuta, under varandra.
När ett företag är både en klient och en leverantör kommer vi att presentera en tabell för varje: Företaget som en klient & företaget som en leverantör.
Var:
För att hitta saldobeskedsrapporten, gå till Rapporter i huvudmenyn till vänster och välj Rapporter igen sedan Saldobeskedsrapport.
Behörighet:
En användare behöver ha behörighet till rapporter under bokföring för att kunna arbeta med denna rapport.
Fönstret för rapportval
Rapportperiod:
Rapportperiod kan vara År, Kvartal, Månad eller fritt vald. Periodens från-datum kommer att vara från början av tiden (eller början av det första räkenskapsåret du har i Briox) som standard men du har möjlighet att välja början av det aktuella räkenskapsåret.
Markera klient:
Du kan välja att se alla företag i listan och detta kommer att inkludera alla dina klienter och leverantörer. För att listan inte ska bli för lång markeras kryssrutan Exkludera rader med nollsummor som standard.
Du kan också välja att söka efter ett specifikt företag genom att använda sökfältet Välj företag.
Rapportval:
Bekräftelsedatum: Bekräftelsedatumet är det datum när saldona tas. Se nedan: 2022-12-31
Dagar kvar till förfallodatum: Antalet dagar som din klient eller leverantör har för att samtycka till dokumentet eller inte. Annars kommer saldobeskedsrapporten automatiskt att betraktas som avstämd. Se nedan: 10 dagar.
Signatur:
De uppgifter som anges här visas i rapporten.
Informationen du matar in här kommer programmet ihåg mellan sessionerna.
Skapa urval och förhandsgranska:
När du har angett alla parametrar i fönstret för rapportval klickar du på Skapa urval.
Alla företag kommer att synas i listan och rapportmallen kommer att vara förberedd med din input i bakgrunden.
För att förhandsgranska rapporten för en kontakt klicka på förhandsgranskningsikonen i slutet av raden:
Skicka dokument via e-post
Om du ska skicka rapporterna som bilagor via e-post, se till att skapa ett e-postdokument.
Gå till Inställningar - Fakturering / Bokföring - E-postdokument.
Skicka rapporten
För att välja till vem rapporterna ska skickas, välj företag genom att markera rutorna till vänster i listan.
Om du vill sortera listan kan du klicka på kolumnerna.
För att skicka, välj exportera PDF eller skicka e-post.
Om det finns många PDF rapporter ställs de automatiskt i kö och du kommer att kunna hämta dem under Rapporter - Köade rapporter.
Mail ställs alltid i kö och skickas ett par minuter senare.
Behandlingshistorik och spårning
- En kopia av rapporterna lagras automatiskt i kronologisk ordning i den kopplade dokument sektionen i Arkiv.
- Din åtgärd kommer att loggas i behandlingshistoriken.
- De skickade e-postmeddelandena kan spåras i e-postaktivitetslog.
- I själva listan markerar en ikon att rapporten har skickats till klienten, för vilken period och av vem.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.