Bankuppdateringar
Mindre ändringar i funktionaliteten för Bank:
- Verifikationstexten som skrivs in under fältet Verifikationstext följer nu med till den manuella konteringen när du väljer det alternativet för att slutföra verifikatet.
- Endast leverantörsfakturor som har blivit attesterade för betalning dyker upp i vyn för obetalda transaktioner.
- Behandlingshistoriken påpekar när ett kontoutdrag har importerats samt hur detta har gjorts (import eller online). Detta visas under Rapporter-Behandlingshistorik.
- Ifall leverantörsfakturan har ett fakturanummer inmatat under sidhuvudet, kommer fakturanumret automatiskt att överföras till de tomma raderna under transaktionsinformation på verifikatet, som skapas när fakturan är bokförd. Samma sak gäller för betalningsverifikatet.
Obs: Detta händer endast på rader som inte innehåller transaktionsinformation.
Större ändringar i funktionaliteten för Bank:
Vyn för Behandlade Transaktioner har fått följande förändringar:
- Markerade droppzoner.
- Information om valutan visas i transaktionerna.
- Vyn är nu delad i två ihopfällbara sektioner: Obehandlade transaktioner och Avstämda transaktioner.
- En total summering har lagts till under varje kolumn i sektionen för obehandlade transaktioner, vilket summerar de transaktioner som är markerade.
- En ny modal har lagts till för att matcha transaktioner med fakturor och sedan skapa verifikat. Denna modal kommer förhindra mycket skrollning.
- I modalen för att skapa verifikat, finns nu en knapp för manuell kontering som tar dig till konteringsvyn där det tidigare ifyllda verifikatet och verifikationsbeskrivningen nu följer med.
Funktionen för masshantering är även förbättrad:
- Checkboxar för masshantering har lagts till på vänstra sidan av varje transaktion.
- Möjlighet till att välja fler betalningar och direkt matcha med en faktura.
- Möjlighet till att välja flera fakturor och matcha med en betalning.
- Möjlighet till att välja flera transaktioner för att skapa ett verifikat.
Läs mer om Behandling av transaktioner under sektionen Bank.
Assistenten: Engångsuppgifter
Vi har nu lagt till möjligheten för att enkelt skapa engångsuppgifter i assistenten. Dessa är unika uppgifter som du utför till dina kunder, till exempel telefonsamtal eller klagomål till skattemyndigheterna.
Engångsuppgifterna skiljer sig från andra uppgifter på följande sätt:
- De är unika och har inte någon tidsperiod, bara ett förfallodatum.
- Uppgiften hör inte ihop eller påverkar några mallar.
- Uppgifterna visar varningstrianglar som följer den normala färgkoden.
Läs mer om engångsuppgifter här.
Rapport för artikelstatistik
Rapporten för artikelstatistik har uppdaterats till att nu inkludera inköp.
De nya funktionerna är:
- Rapporten kan nu tas ut för inköpsorder.
- Den kan sorteras utifrån leverantörsartikelnummer.
- Under artikelfilter har vi lagt till följande alternativ:
- filtrera efter leverantörer.
- möjlighet till att välja ett artikelintervall baserat på leverantörens artikelnummer.
- möjlighet till att visa en specifik artikel genom att välja leverantörens artikelnummer.
- Ett Visa-alternativ med möjlighet att visa inaktiva artiklar.
Läs mer om artikelrapporter här.
Inköpsorder/Leverantörsfakturalista
Under inköpsorder/leverantörsfakturalista finns möjligheter till att söka information på olika nivåer. Du kan exempelvis få ut en lista på alla betalda leverantörsfakturor från en specifik leverantör eller för alla leverantörer. Du kan även få ut en lista på alla förfallna inköpsordrar, eller inköpsordrar som inte har fakturerats ännu. Mer information kan tas fram genom att använda visningsalternativ såsom moms och delsummor.
Följande hittar du under Rapporter-Rapporter-Register och Listor.
Förbättrad sökning, filter och snabbinställningar
Förbättringarna fortsätter att spridas genom hela programmet.
- Kontoplanen har nya kolumner som kan visas samt även en ny sökfunktion som söker igenom kolumnerna. Snabbinställningarna är även förbättrade så att du kan skräddarsy vyn för att endast visa de kolumner du vill se.
Obs: de nya kolumnerna är inaktiva som standard.
Läs mer om kontoplanen här. - Avtalsfakturering har nu även kompletta snabbinställningar med kolumnval så att du kan skräddasy vyn för att endast visa de kolumner du vill se. En sökning som söker igenom alla dessa kolumner förenklar arbetet i denna vyn.
Följande hittar du under Fakturering-Avtalsfakturering-Avtal. - Artikelregistret har även blivit uppdaterad med den nya sökfunktionen, som redan finns tillgänglig för kund- och leverantörsregistret.
Länkar
Vi har lagt till följande länkar för snabbåtkomst:
- Från Inställningar- Fakturering- E-maildokument till variablerna som kan användas till att föra in information om det sända dokumentet, kunden eller leverantören.
- Från Register-Kunder-Leveransalternativ för dokument till https://verkkolaskuosoite.fi/ vilket är ett register för e-fakturanummer, så att du ska kunna verifiera din kunds e-fakturanummer. (Gäller endast för Finland)
Briox färgkodning
Vi har lagt till en funktion i listinställningarna som möjliggör ett speciellt färgläge för statusfärger i listan, detta för att hjälpa användare som har synfel.
Du hittar funktionen genom att klicka på kugghjulet till höger på skärmen under en lista. Funktionen kallas Färgsinnesdefekt. Klicka i boxen för att aktivera det nya färgläget.
Vi har även lagt till möjligheten till att sprida valen du gör under snabbinställningar till alla listorna i programmet. Detta gör du genom att klicka i boxen Använd på alla listor.
Färgkodningen hjälper dock inte personer med monokromasi (fullständig färgblindhet), men här erbjuder vi istället textalternativ i listan som förklarar statusarna.
Exportera funktionalitet för Arkivplats/Länkade dokument
Du kan nu välja att exportera alla dokumenten i ditt arkiv som en ZIP-fil.
Samma funktionalitet finns tillgänglig i sektionen för de länkade dokumenten i arkivet.
Integrationpartners
Våra integrationspartners Louvu och eTasku kommer sättas upp som en publik integrationspartner, vilket innebär att integrationen kan aktiveras genom att klicka i knappen så att den blir grön under Inställningar-Användare och Licenser-Klicka på en användare-Integrationer. Detta görs för att skapa ett konto till en användare.
För eTasku innebär detta att steg 1 och 3 i uppstartsguiden kan hoppas över.
För Luovo, se uppstartsguiden.
Andra korrigeringar
Bland andra lösningar och optimiseringar har vi även genomfört stabilitetsförbättringar för e-fakturering.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.