Förskottsbalanser för specifika kunder spåras via förvalt konto på förskottsbetalning.
Förskottssaldot ändras när betalningar eller delbetalningar görs, till eller från, ett förvalt förskottskonto när du betalar dina kundfakturor.
Så om du har ett saldo för en viss kund på ett förskottskonto och du ändrar kontot kommer saldot att gå förlorat och du kommer att förlora all spårning av alla tidigare förskottsbetalningar som gjorts för din kund.
Saldot kan bara överföras till ett annat konto genom att skapa betalningar på kundfakturor.
Följ stegen nedan, för att överföra ett förskottssaldo till ett annat konto:
- Skapa en faktura för kunden på värdet av det saldo du vill flytta från ett konto till ett annat.
- Ta bort saldo på kontot: Skapa en betalning så att fakturan slutbetalas med förskottssaldot från det gamla förskottskontot för att bli av med saldot.
Tips: Använd pris som inkluderar moms för att få ett exakt belopp på din faktura - Kreditera fakturan och betala kreditfakturan för att bli av med fakturan & kreditfakturan från din bokföring.
- Kontrollera reskontrarapporten (tillgänglig 2021) för att se att saldot för kunden är på "0".
Du kan också skapa en ny faktura för kunden för att kontrollera att ingen banner visas som säger att det finns ett saldo på förskottskontot. - Ställ in det nya Förvald förskottskontot som du vill använda för den här kunden.
- Skapa en ny faktura på minst 1 €, till exempel för att boka förskottsbetalningen.
- När du betalar fakturan anger du mottaget belopp som motsvarar fakturans värde + det förskottssaldo som du vill registrera på det nya kontot
- Registrera betalningen.
- Kreditera fakturan och betala kreditfakturan.
- Detta tar bort både fakturan och kreditfakturan från din bokföring och lämnar dig med förskottssaldot endast på det nya kontot.
- Kontrollera reskontrarapporten (tillgänglig 2021) för att se att saldot för kunden är korrekt eller använd saldot och kontoinformationen i bannern.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.