Innan du börjar arbeta i klientkontot är det viktigt att du anger vem som ska göra vad i klientkontot. Systemadministratören i klienthanteraren (på byrånivå) eller den konsult som är användare (på byrånivå) och en systemadministratör på klientkontonivå, måste lägga till de användare som kommer att arbeta i klientkontot.
En programadministratör i klientkontot kan ange behörighet för befintliga användare i det program som han eller hon är administratör i men kan inte lägga till nya användare.
Vi ska titta närmare på två scenarion:
- Enbart en konsult kommer att sköta klientens bokföring.
- Både en konsult och klienten kommer att sköta klientens bokföring.
Enbart en konsult kommer att sköta klientens bokföring
Om konsulten är systemadministratör har han eller hon fullständig behörighet och kan direkt börja arbeta.
Om en konsult som inte är systemadministratör ska utföra redovisningsarbetet i klientens konto, kan behörigheter behöva anges för konsulten. I annat fall har konsulten fullständig behörighet i alla program som klienten har.
Både en konsult och klienten kommer att sköta klientens bokföring
När nu konsulterna har rätt behörighet måste klienten ges behörighet i sitt konto. Du lägger till användare och anger deras behörighet i klientkontot på klientkontonivå.
Den konsult som lägger till användare i klientkontot måste vara systemadministratör i klientkontot. Du måste logga in i klientkontot via klienthanteraren. Gå sedan till Admin - Användare och klicka på pen ikonen på högersida av listan. Kontrollera att kryssrutan Systemadministratör är markerad för den konsult som ska lägga till användarna om arbetet inte utförs av systemadministratören i klienthanteraren (som har fullständig behörighet).
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.