Enbart konsulter kan sköta klientens bokföring
Steg 1: Lägg till en ny konsult i byråns konto
Om den konsult som ska utföra redovisningsarbetet i klientkontot är ny och måste läggas till, måste det ske på byråkontosnivå:
1. Gå till fönstret där ditt redovisningsbyråns konto och Klienthanterare är öppna och sedan gå till Admin - Användare.
Om du inte ser fliken beror det på att du inte är administratör. Om du inte ser knappen Lägg till ny användare beror det på att du inte är systemadministratör.
Påminnelse:
Den användare som är programadministratör kan bestämma vilken behörighet övriga användare ska ha i de program som han/hon är administratör för. Systemadministratören kan lägga till nya användare och även bestämma vilken behörighet de ska ha.
2. Klicka på Lägg till ny användare.
3. Ett formulär öppnas där du kan registrera den nya användaren genom att fylla i personuppgifter för användaren, inställningar och inloggningsuppgifter. Se bilden nedan.
4. I det här steget kan du även ge konsulten behörighet i redovisningsbyråns konto. Om konsulten kommer endast att logga in i klientkontot och arbeta, är den enda behörighet som han eller hon behöver i klienthanteraren behörigheten: Logga in till klientkonto. Se bilden nedan.

5. Kom ihåg att spara.
6. Den nya konsulten kommer att få en inbjudan via e-post. Observera att den nya konsulten inte kommer att visas i Klienthanterares användarlista förrän han eller hon har aktiverat sitt konto. Aktiveringsinstruktioner och länkar skickas i e-postmeddelandet. Du kan anpassa meddelandet som du skickar ut och du har också möjlighet att skicka en förhandsgranskning av inbjudan.
Steg 2: Lägg till konsulten i klientkontot (metod 1)
Vi har en ny enklare metod för att lägga till konsulten till klientkontot. Under knappen Lägg till ny användare kan du hitta en ny knapp som heter Hantera konsulter.
Här kan du lägga till dina konsulter till dina klientkonton. Du kan också köpa modulen Klienthanterare för dina konsultanvändare, om de inte redan har den.
I steg 1 måste du välja de konsulter som ska tilldelas ett klientföretag. Du kan välja mer än en, och de kommer att tilldelas samma behörigheter baserat på valet i steg 3. Placeringen bredvid konsultens namn avgör om konsulten kommer att vara en vanlig användare eller systemadministratör i klientkontona. Om en konsult är systemadministratör i klientkontot har han eller hon alla rättigheter inklusive rättigheten att lägga till nya användare och konfigurera användarrättigheter och moduler i klientkontot.
Steg 2: Markera klientföretag som de valda konsulterna kommer att tilldelas. Om du har många kunder kan du också använda filtret för att söka efter företagsnamn.
Du kan se vilka konsulter som redan har tilldelats för varje företag genom att klicka på ikonen Tilldelade konsulter i slutet av raden:
Steg 3: Välj en roll som konsulterna ska tilldelas i de utvalda kundföretagen. En roll är en fördefinierad uppsättning av rättigheter i klientföretagen, så rättigheterna kan skräddarsys för varje revisor-kundrelation separat. Om ingen roll är vald, ger Briox Standardroll konsulten de grundläggande rättigheterna i klientkontot.
Roller kan skapas och hanteras under Inställningar - Klienthanterare - Rollmallar eller genom att klicka på Lägg till en ny roll.
Steg 4: Klicka på Tilldela konsult(er) för att tilldela konsulterna till klientkonton.
Om du vill ta bort en konsult kan du använda Ta bort konsult(er) -knappen. Detta tar bort de valda konsulterna från de valda klientkontona om de inte längre arbetar med de valda klientkontona.
Alla ändringar sker omedelbart efter att du har klickat på Tilldela / Ta bort , så dina konsulträttigheter i klientkontona kräver inga extra bekräftelse- eller aktiveringssteg.
Steg 2: Lägg till konsulten i klientkontot (metod 2)
Den nya konsulten som lagts till i redovisningsbyråns konto måste nu läggas till som konsult i klientkontot. Det gör du genom att stanna kvar i redovisningsbyråns konto och klienthanteraren.
- Gå till Klienthanterare - Klientöversikt.
- När du har hittat företaget klickar du på ikonen Administrera konsulter i slutet av raden. Se nedan.
- I redigeringsvyn för företag kan du lägga till den nya konsulten som användare i klientkontot. Se nedan. Klicka på OK och bekräfta dina val. Klicka sedan på Spara.
När du har gått igenom stegen ovan har konsulten automatiskt fullständig behörighet i alla klientens program och kan logga in och börja arbeta i klientkontot via Klienthanteraren.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.