Innehåll
1. Aktivera ditt konto för Online Banktjänster
3. Användarbehörigheter för banktjänster online
4. Importera dina online kontoutdrag
5. Bearbeta dina online betalningar
7. Återrapportering utbetalningar
Allmänt
Internetbank ger dig möjligheten att få dina banktransaktioner rakt in i Briox samt skicka betalningar till din bank via nätet. Inga fler uppladdade filer!
- Kontoutdrag importeras i vyn Importera Kontoutdrag.
- Därifrån överförs du till Behandla Transaktioner.
- Alla dina banktransaktioner kan du se i vyn Kontoutdrag.
Tillgängliga för Banktjänster Online är nu:
- Nordea
- Danske Bank
- Ålandsbanken
- Aktia
- OP
- Handelsbanken
- Sparbanken
- Oma Sparbanken
- Swedbank erbjuder enbart betalfiler
- SEB - enbart filer
1. Aktivera ditt konto för Online Banktjänster
Om du vill aktivera ditt konto för internetbank, vänligen kontakta oss (e-post till: support@briox.fi).
Skicka oss följande information så kan vi etablera anslutningen:
- Namn på din bank
- Namn på kontoinnehavaren
- IBAN
Vi skickar tillbaka en fullmakt som ni fyller i och sedan skickar till er bank.
2. Aktivera betalning online
När anslutningen har upprättats (det kan ta upp till 24 timmar), lägg då till Online som nytt betalsätt under Inställningar – Bokföring – Bank och Betalningar.
Observera:
- Var noga med att använda ett konto per betalsätt!
-
För att kunna betala dina anställda, från listan över löneutbetalningar, se till att din webbtjänstkanal inkluderar löneutbetalningar (filtyp SALA).
- Alla befintliga Briox webbkanaler inkluderar löneutbetalningar förutom NORDEA webbtjänstkanal. Kontakta din bank för att lägga till löneutbetalningar till ditt avtal.
3. Användarbehörigheter för banktjänster online
Du måste vara Systemadministratör eller Programadministratör för bokföring för att kunna ändra Betalrutin (Online, Fil eller Manuell) som används för ett konto. Så med andra ord kan bara Systemadministratören eller Programadministratören Bokföring aktivera Online betalningar.
Under Behörighet Bokföring, bockar du i bank för att ge full behörighet till bankfliken.
- Användaren kan Importera kontoutdrag.
- Se och arbeta med kontoutdrag under Behandla Transaktioner.
- Ha tillgång till Kontoutdrag.
4. Importera dina online kontoutdrag
Gå till Bokföring - Bank - Importera kontoutdrag. Välj kontot som du har registrerat som ditt online konto och klicka på Importera fil, längst ner till höger på din skärm.
När filen är importerad flyttas du över till nästa flik: Behandla Transaktioner där dina online transaktioner visas.
Obs: Andra konton, som t.ex. dina momskonton kan importeras och matchas under bank också.
5. Bearbeta dina online betalningar
Alla dina importerade transaktioner visas under fliken Behandla Transaktioner (Bokföring - Bank - Behandla Transaktioner).
Läs mer om hur du kan bearbeta dina banktransaktioner:
- Skapa betalningsverifikationer när du matchar dina Kund och Leverantörsfakturor.
- Skapa verifikationer direkt från dina banktransaktioner.
Observera: det kan vara en bra ide att välja en metod att jobba med för dina Leverantörsfakturor.
1) Om du bearbetar dem under Återrapportering Utbetalningar (under Leverantörsfaktura - Pågående betalningar) kom ihåg att ta bort betalningar till leverantörer som importeras när du importerar dina kontoutdrag. Dessa visas i den vänstra kolumnen i Behandla Transaktioner vyn. Detta gör du genom att klicka på x:et som visas när du för muspekaren över det övre högra hörnet av transaktionen.
Betalningen går inte att stämma av med fakturan i Bank vyn eftersom fakturan har markerats som betald och är inte längre tillgänglig i den högra kolumnen. Se bild nedan.
2) Det andra alternativet är att utföra alla avstämningar i bank vyn: Behandla Transaktioner. Leverantörsfakturorna kommer automatiskt flyttas över från Återrapportering Utbetalningar vyn.
6. Skicka online betalningar
Online betalning kan användas när du vill skicka dina betalningar till din bank.
Gå till Leverantörsfaktura och välj fakturor som du vill skicka med online betalning genom att klicka i boxen längst till vänster i raden. Klicka på Skicka betalning online längst ner på sidan. Nu kommer filen med betalningen direkt till banken.
Fakturorna som har skickats för betalning kommer nu bli markerade i blått och kommer att synas när du väljer filtret Under betalning i leverantörsfakturalistan eller går till fliken Pågående betalningar.
Obs: Fliken Pågående betalningar är bara synlig om du har online betalning eller om du har valt Fil som betalsätt.
7. Återrapportering utbetalningar
Under fiken Pågående betalningar kan du ladda upp en fil från banken eller få online återkoppling beroende på vilket betalsätt du använder. Klicka på import för att få ett lägesrapport från din bank. Se nedan.
Obs: Beroende på vilken bank du är kopplad till kan återkopplingen komma i olika former särskilt när du är online. Om du använder online betalning rekommenderar vi dig att använda bank funktionaliteten, och vänta tills du kan importera kontoutdrag för att stämma av dina leverantörsbetalningar.
-
Det finns ett problem med betalningen:
Ett felmeddelande informerar dig om detta, och dina betalningar återgår till Leverantörsfakturalistan.
En del banker som Ålandsbanken skickar bara felmeddelande, men ingen positiv återkoppling som vilka fakturor som blivit betalande. Du kan manuellt kontrollera fakturorna som betalas här eller gå till bank och importera ett utdrag.
-
Positiv återkopppling från banken:
Efter du tryckt Ladda upp, kommer ett meddelande tydligt informera dig vilka fakturor som blivit betalda, fakturan är kontrollerad och betalnigsdatum har uppdaterats. Återigen, kom ihåg att återkopplingen är olika från bank till bank. Till exempel vissa kan ignorera att uppdatera betalningsdatum.
Obs: Kom ihåg att du stämmer av dina leverantörsbetalningar i denna vyn. De leverantörsbetalningar du importerar med dina kontoutdrag bör raderas från den vänstra kolumnen i Behandla Transaktioner fliken under Bank eftersom den redan stämts av här.
8. Återställ betalning
Under Pågående Betalningar kan du återställa betalningar om något gått fel. Bocka i fakturan du vill återsälla så kommer funktionsfältet upp längst ner på skärmen. Se nedan.
Klicka på den röda Återställ betalning -knappen. De fakturor du klickat i kommer återställas till fakturalistan med status obetalda. Ett meddelande bekräftar att fakturan är återställd.
9. Kontoutdragsvyn
Under Bokföring - Bank - Kontoutdrag, kan du se alla Online bank transaktioner likaså de som är importerade via fil.
Använd filter för att välja vad du vill se:
- Du kan välja vilket bankkonto du vill se (om du har tillgång till mer än ett online bankkonto).
- I datum fältet välj från- och till datum. Standardinställning för datumfältet är 30 dagar bakåt i tiden från dagens datum.
- I Transaktionstypfältet kan du filtrera mellan: Ingående, Utgående eller kan du välja alla.
Klicka på Sök så ser du dina transaktioner.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.