När du tar emot det du har beställt från din leverantör kan du uppdatera ditt lager och skapa en leverantörsfaktura samtidigt som du markerar din order som levererad.
Obs!
För att kunna uppdatera lagret för en artikel måste artikeln vara markerad som en lagerartikel i artikelregistret. När inköpsordern levereras och lagret uppdateras ökar antalet artiklar i lagret. Om du helt enkelt väljer att skapa en leverantörsfaktura utan att uppdatera lagret, skapas en leverantörsfaktura men ditt lager är oförändrat.
Gå till inköpsorder och öppna den inköpsorder som levererats.
I kolumnen Lev Antal skriver du in mängden som har levererats, vilket kan vara en fullständig order eller endast en del av den beställda mängden.
I funktionsfältet som finns i nederkanten på din skärm klicka på Markera som levererade. Se nedan.
Förutom att markera din order som levererad visas ett fönster som ger dig möjlighet att:
- Skapa en leverantörsfaktura från din inköpsorder.
- Uppdatera antalet artiklar i lager med det antal som levererats.
Markera rutan för den åtgärd du vill utföra och klicka på Behandla.
Beroende på vad du har valt markeras inköpsordern som levererad (grön i inköpsorderlistan) och antal i lager uppdateras för artikeln i registret. Se exemplet nedan.
Om du väljer att skapa en Leverantörsfaktura av din inköpsorder, kommer statusen markeras som blå i listan.
Obs!
En negativ inköpsorder, med ett negativt antal artiklar, minskar antalet artiklar i lager men kan inte omvandlas till en leverantörsfaktura.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.