När du har skickat in en momsrapport, eller är klar med en period, bör du säkerställa att de inskickade uppgifterna inte kan ändras i händelse av en revision eller om några frågor uppstår kring din bokföring. I Briox kan du låsa en period så att inga ändringar kan göras.
Gå till Inställningar - Fakturering - Låsning av period eller Register - Kontoplan - Låsning av period. Här kan du ange ett datum fram till vilket alla bokföringsuppgifter ska vara låsta. När du klickar på Kopiera datum till alla användare kopieras det låsta datumet till alla användare på företaget. Klicka på Spara för att låsa en specifik period.
Om någon försöker göra ändringar i en låst period hindras de och ett popup-meddelande visas som anger att perioden är låst.
Obs: Om alla användare på ett konto har ett "låst t.o.m. datum" tillämpat får alla nya användare automatiskt samma "låst t.o.m. datum".
Öppna en låst period
Klicka på papperskorgen i slutet av raden om du vill öppna en period som tidigare varit låst för en användare.
Ett meddelande visas där du måste bekräfta att du vill öppna upp perioden igen. Klicka på OK. "Nytt låst datum t.o.m." kommer att försvinna framför användaren, som när du har sparat ändringarna kan göra ändringar i perioden igen.
Ändra en låst period
Ändra en period som är låst genom att ändra datumet och klicka på Kopiera datum till alla användare. Se nedan.
Alternativt kan datumet i kolumnen Nytt låst datum t.o.m. ändras. Kom ihåg att Spara.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.