Verifikation är underlag. När bokföring görs ska det finnas underlag för alla affärshändelser. Dessa underlag kallas för verifikation och kan vara en faktura, ett kvitto eller annat både fysiskt och elektroniskt dokument. Varje affärshändelse ska ha en egen verifikation.
En verifikation kan också vara en justering i bokföringen när en bokföringspost behöver justeras eller rättas.
Räkenskapsperiodens verifikation, korrespondensen om affärshändelserna samt även annat eventuellt bokföringsmaterial som verifierar affärshändelserna ska bevaras i minst sex år från utgången av det år då räkenskapsperioden har upphört.
Se: http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1997/19971336#L2P10
Verifikationerna ska ordnas efter datum och även numreras för att underlätta bokföringen. Numren ska följa en löpande nummerserie som inte får brytas under året.
Vad ska en verifikation innehålla?
En verifikation ska alltid utformas på ett varaktigt sätt för att underlätta hanteringen. Därför finns det också lagbestämmelser om vad en verifikation ska innehålla. Dessa bestämmelser är:
- datum då affärshändelsen inträffade
- datum när verifikationen bokfördes om annan än ovan
- nummer
- konto, som pekar på ett konto i huvudboken
- en kort beskrivning av vad affärshändelsen avser
- hela beloppet och specificering av momsbeloppet
- med vem eller vilket företag som transaktionen avser
-
om viss del av informationen (Ex. datum då affärshändelsen inträffade) finns på ett underlag som förvaras utanför systemet, så måste det finnas en hänvisning till detta andra underlag som förvaras separat. Du kan i Briox t.ex. länka dokument som förvaras i Arkivet.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.