Ett exempel på en leverantörsfaktura med automatkontering kan vara distributionen av inköpskostnader på olika kostnadsställen.
Under Inställningar – Bokföring – Automatkontering, skapar vi en automatkontering som distribuerar inköp av maskiner och inventarier över tre kostnadställen. Den ser ut enligt nedan, utan summa i Belopp-rutan eftersom beloppen varierar på varje faktura men fördelningen är densamma.
När du registrerar en ny leverantörsfaktura under Leverantörsfaktura – Leverantörsfaktura - Skapa leverantörsfaktura, välj leverantör och mata in det totala beloppet i Totalt. Det förvalda inköpskontot 4400 dyker upp i verifikationsraderna.
Byt ut det förvalda inköpskontot 4400 mot 1290 som är kopplat till automatkonteringen. Du kan göra det antigen genom att skriva in kontonumret i rutan eller välja det med hjälp av urvalsknappen.
Tryck på Enter-tangenten tills beloppet fylls in i Debet-kolumnen. Då dyker frågan upp om du vill använda automatkonteringen. Klicka på OK.
Då fylls automatkonteringsraderna in och du kan klicka på Spara.
Tips:
För att ytterligare ha ett steg mindre i processen, koppla inköpskontot mot leverantören i leverantörsregistret under Fler uppgifter. Då dyker den upp direkt på leverantörsfakturan när du väljer leverantören.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.